Boekrecensie: Chantal van Gastel – Zoek het maar uit

Mijn eerste boek van mijn To be Read lijst van Augustus was, ”Zoek het maar uit” van Chantal van Gastel. In dit artikel vertel ik je wat ik van ”Zoek het maar uit” vind. Veel leesplezier!

Samenvatting: Wat zou jij doen als je een tweede kans kreeg in je leven? Met die vraag wordt Ella geconfronteerd als haar schijnbaar perfecte leventje overhoopgehaald wordt door een gewapende overval die ze ternauwernood overleeft. Is haar baan in een boekwinkel eigenlijk wel genoeg voor haar? Wanneer gaat ze nu eindelijk zelf een boek schrijven? Wordt het niet eens tijd om te gaan samenwonen met haar ideale vriendje Owen? En waarom denkt ze opeens de hele tijd aan Dex, de jongen met wie ze opgroeide, haar eerste grote liefde? Gelukkig kan Ella met alles wat haar bezighoudt terecht bij haar oma. Dan stuit ze op een geheim dat oma altijd met zich heeft meegedragen over haar eigen jeugdliefde.

Ik heb dit boek een tijdje geleden bij de Makro gekocht samen met een paar andere boeken. Het boek stond al een tijdje op mijn lijst van boeken die ik echt graag wilde lezen. En wauw, wat ben ik blij dat ik dit boek als eerste gelezen heb. Ik zal je vertellen waarom.

Zoals in de samenvatting al te lezen valt gaat het verhaal voornamelijk over Ella, je beleeft en ervaart alles door haar ogen. Het boek begint dan ook met een introductie in het stabiele leven van Ella. Ze is gelukkig met haar vriend Owen, ze hebben plannen om te gaan samenwonen, trouwen en kinderen te krijgen en daarnaast werkt Ella met haar beste vriendin Milou in een boekenwinkel. Op het eerste gezicht lijkt Ella alles goed voor elkaar te hebben, maar al snel komt er actie in het verhaal doordat er een overval in de boekenwinkel plaatsvindt en Ella is degene die op die avond alleen aan het werk is. Ze wordt zo bedreigd door de overvaller dat ze denkt dat ze dood gaat. Haar hele leven flitst aan haar voorbij en ze komt erachter dat ze nog veel dingen wilt doen die ze niet gedaan heeft. Zo komt haar wishlist tot stand. Op deze lijst staan een aantal dingen zoals een boek schrijven, meer bij haar oma op bezoek gaan en Dex. Na de overval begon het verhaal van Ella echt pas. Je komt veel te weten over haar jeugd, die van haar broer en van Dex. Chantal weet dit op een hele aardige manier neer te zetten waardoor je geneigd bent steeds door te lezen. Dex draagt ook veel uit het verleden mee en is in het ”nu” een complexe man. Chantal weet de karakters goed neer te zetten doordat ze zoveel verteld over de jeugd, wat ze meegemaakt hebben en doordat de gedachten van Ella goed op papier worden gezet. Daarnaast leer je ook veel kennen over het geheim van haar oma, waar ik niks over ga vertellen omdat ik niets wil verklappen. Deze verhaallijn interesseerde mij ook heel erg waardoor ik als het ware door het boek steeds verleid werd om door te lezen. Ik heb persoonlijk nooit mijn oma of opa gekend, maar als ik lees wat voor een relatie Ella en haar oma hebben, kwam ik weer tot het besef dat ik dit erg jammer vind. Ella is in mijn ogen een heerlijk karakter. Ik kon me goed in haar verplaatsen en ze maakt vaak grappige opmerkingen of doet grappige uitspraken waardoor ik regelmatig in een deuk lag. Door het verhaal heen, had ik ook veel medelijden met Ella en waren er ook momenten dat de tranen mij in de ogen stonden. Chantal weet mij met haar schrijfstijl en woorden goed te raken en dat vind ik een compliment waard. Door het verhaal heen wordt er veel spanning opgebouwd tussen Ella, Owen en Dex, wat ik heerlijk vond. Dit is een heerlijke chickflick waarbij romantiek, hilariteit en drama elkaar voortdurend goed afwisselen. Van mij krijgt deze een 4/5 sterren op Goodreads. En raad ik jullie aan om dit boek te lezen! Wat denken jullie van dit boek?

Liefs Jennifer,

Heb je ook goodreads? Volg me dan, gebruikersnaam: Jenniferbookbloglovin

Een gedachte over “Boekrecensie: Chantal van Gastel – Zoek het maar uit