Recensie: Paper Towns Movie and Book

Hee allemaal, afgelopen weekend ben ik naar de nieuwe film van John Green, Paper Towns geweest. Ongeveer een jaar geleden las ik het boek. Nieuwsgierig wat ik ervan vond? Lees dan vooral verder!

Samenvatting boek: Margo was altijd al gek op mysteries. En bij alles wat daarna kwam, kon ik me nooit aan de gedachte onttrekken dat ze misschien wel zo van mysteries hield dat ze er zelf een werd. Als Q (Quentin) en Margo negen jaar oud zijn, vinden ze in het park een dode man. Die avond klimt Margo het slaapkamerraam en het hart van Q binnen. Maar hun levens gaan daarna verschillende kanten op. Negen jaar later klimt Margo opnieuw Q’s kamer binnen. Ze neemt hem mee op een nachtelijk avontuur om nooit te vergeten. De volgende dag is ze verdwenen. Margo blijkt aanwijzingen te hebben achtergelaten die alleen Q kan ontrafelen. Geïntrigeerd gaat hij op zoek naar de jonge vrouw op wie hij in stilte verliefd is, geholpen door zijn vrienden Ben en Radar, en Lacey, een vriendin van Margo. Maar wil Margo wel gevonden worden?

De boeken van John Green, iedereen zal er wel eens van gehoord hebben. Vorige zomer draaide The fault in our stars in de bioscoop and I loved that movie! Het boek vond ik ook erg goed en in tegenstelling tot vele boekverfilmingen, hield de film The fault in our stars zich goed aan het boek. Ik ging ongeveer met dezelfde verwachtingen naar Paper towns maar kwamen die verwachtingen ook uit?

Yesss! Mijn verwachtingen kwamen zeker uit. Ik had het boek wel al een jaar geleden gelezen dus de meeste details ben ik vergeten, maar in grote lijnen kwam het verhaal van het boek zeker overeen met de film. Ik heb het boek destijds op Goodreads beoordeeld met 4 sterren. Ik had er echt van genoten. De boeken van John Green hebben altijd humoristische elementen erbij zitten, daarnaast vond ik het boek heel spannend, want waar was Margo Roth Spiegelman gebleven? De film maakte ten aanzien van het boek al een positieve start, de proloog van het boek was namelijk precies zo verfilmd in de film. In de proloog maak je kennis met kleine Quintin en Margo die in het park een dode man vinden. Kort daarna klimt Margo door het slaapkamerraam van Quintin en vertelt Margo wie de dode man was. Wat je in het boek niet zo nadrukkelijk leest is dat Margo en Quintin daarna minder met elkaar omgaan en als het ware uit elkaar groeien. In de film hebben ze dit deel nadrukkelijker toegevoegd, wat een erg mooie draai aan het begin van de film gaf. Zoals je in de samenvatting kunt lezen, klimt Margo na negen jaar wederom het slaapkamerraam van Quintin binnen en gaan daarna op een nachtelijk avontuur. Dit nachtelijke avontuur vond ik ook goed verfilmd en hier zag je toch echt weer de humor van het boek terug. Het enige wat ik helaas miste aan de film was het Seaworld avontuur, dit was nog het detail wat mij goed bij stond. Ook was het zo dat Margo 3 vissen bij de Wallmart kocht en deze bij 3 personen verstopte, in de film was het maar één vis bij één persoon. Bij de andere 2 personen haalde ze een andere streek uit. Dit is niet echt iets wat ik jammer vond. Het gaf juist een leuke verrassende draai aan de film! Dat maakte de film voor de boeklezers ook minder voorspelbaar. Ik ga verder niet te veel details verklappen, maar de grote verhaallijn in het boek kwam verder overeen met film, de karakters van het boek zaten in de film en gelukkig zijn ook de humoristische delen van het boek goed verfilmd. De acteurs en actrices in de film hebben zich goed in de personages van het boek te weten in leven en maakte de film tot een waar plezier.

De film had net als het boek een mysterieus einde wat voor mij een dubbel gevoel gaf. Aan de ene kant wil je weten hoe het nu precies verder gaat, maar aan de andere kant draait het boek en de film om het hele mysterieuze gebeuren. De film was voor mij (en andere boeklezers) misschien iets minder spannend omdat je toch weet hoe het met Margo uit eindelijk afloopt en of Quintin haar vindt. Hoe dan ook, ik heb in ieder geval genoten!

Hebben jullie de film al gezien of het boek gelezen?

Liefs, Jennifer