Boekrecensie: Cassandra Clare – Kronieken van de onderwereld: Stad van vuur

In dit artikel ga ik het boek van Cassandra Clare, Kronieken van de onderwereld: Stad van vuur reviewen. Ben je benieuwd naar de inhoud van het boek en mijn mening hierover? Lees dan snel verder! (Dit artikel kan spoilers bevatten voor de mensen die deel 1, stad van beenderen, nog niet gelezen hebben)

Ik heb deel één van kronieken van de onderwereld: stad van beenderen een hele tijd terug gelezen. Ik vond het toen een heerlijk boek. Je ontdekte de wereld van de schaduwjagers en werd gelijk meegenomen in een spannend avontuur met Clary, Simon, Jace en zijn vrienden. Tegelijkertijd werd je in de ban gehouden over hoe het met Clary’s moeder afloopt. Met andere woorden, ik werd als het ware door het boek heen getrokken. Er was zoveel te lezen en na elk hoofdstuk wilde ik meer. Toen ik het boek uit had, wilde ik deel 2 wel erg graag lezen. En het heeft even geduurd, maar het is gebeurd.

Samenvatting deel 2: Clary Fray zou willen dat haar leven weer zoals vroeger was. Maar wat is normaal wanneer je een Schaduwjager bent en je plotseling wezens zoals weerwolven, elfjes en vampieren kunt zien? Clary zou dolgraag meer tijd doorbrengen met haar beste vriend, Simon, maar de Schaduwjagers willen haar niet laten gaan. Vooral haar knappe, maar vervelende broer Jace niet. Clary’s enige kans om haar verdwenen moeder te vinden is om de ontspoorde en kwaadaardige Schaduwjager Valentine te pakken te krijgen…

Toen ik begon met het lezen van het boek moet ik eerlijk bekennen dat ik er even in moest komen. Ik was even vergeten hoe het ook alweer precies allemaal zat. Meestal krijg je in zo’n boek dan allemaal terug verwijzingen naar het eerste boek, maar dat miste ik hier een beetje.. Omdat ik in het begin geregeld moest nadenken over hoe alles ook alweer zat, las ik er niet zo makkelijk doorheen. Toen ik voorbij dit stadium was, moet ik eerlijk toegeven dat de verhaallijn wat langzaam op gang kwam. Er gebeurde wel een aantal dingen, maar er zat een stuk minder actie in dan in het eerste boek. Begrijp me niet verkeerd, ik las het boek met plezier maar ik werd er minder makkelijk doorheen getrokken als het eerste deel. Ik heb daarom ook langer gedaan om het boek uit te lezen dan dat ik in eerste dacht dat ik zou doen. Tegen het einde aan van het verhaal, de laatste 80 pagina’s kwam er eindelijk actie in. Het boek bouwde zich op tot deze climax. En vanaf dat moment moest ik ook mijn best doen om alles goed te kunnen volgen. Er gebeurde immers ineens zo veel door elkaar! Toen ik het boek eenmaal uit had, was ik wel weer gelijk benieuwd naar het derde deel van de kronieken van de onderwereld. De serie werkt wel erg verslavend ondanks dat ik dit boek niet zo geweldig vond.

Cassandra Clare had naar mijn mening niet zo goed de actie gedoseerd, ze bouwde wel wat spanning op doorlopende het boek, maar voor mij werkte dit helaas niet zo goed. De verhaallijnen van de personages blijven boeiend en veranderen ook continu. Ik ben erg benieuwd naar hoe het met de diverse karakters afloopt en wat hun te wachten staat.

Ik heb het boek op Goodreads beoordeeld met 3 sterren. Ik had er meer van verwacht, maar het was in zijn geheel een goed boek. Voor mijn verjaardag heb ik deel 3 gekregen. Deze zal volgende maand echt wel op mijn leeslijst komen te staan!

Hebben jullie dit boek al een keer gelezen? Zo ja, wat vonden jullie er dan van?