Boekrecensie: Gayle Forman – Wacht op mij.

Twee dagen geleden heb ik een boekrecensie over Kronieken van de onderwereld: Stad van vuur geschreven. In deze twee dagen heb ik wacht op mij van Gayle Forman gelezen. Benieuwd wat ik ervan vond? Lees dan snel verder! (Dit artikel bevat spoilers voor degene die deel 1, als ik blijf, nog niet hebben gelezen)

Ongeveer een jaar geleden heb ik het boek als ik blijf van Gayle Forman gelezen. Ik had toen recent de trailer van de verfilming gezien en kreeg hierbij al kippenvel. Vaak is het boek mooier dan de film en als ik al kippenvel bij de trailer van de film kreeg, wat zou het boek dan met me doen? Toen ik begon met het lezen van als ik blijf, was ik ook zo weer klaar. Zo snel las ik dit boek uit. Ik vond het een schitterend boek. Een boek waarin liefde en verlies op de voorgrond staan. Ik ga geen spoilers over dit boek geven voor degene die het nog wil lezen, maar ik heb toen ontzettend genoten. Het einde was erg open en dat beviel me niet. Gelukkig kwam ik er achter dat er nog een deel 2 was, wacht op mij.

Samenvatting: Het is drie jaar na het ongeluk dat Mia’s leven in een klap veranderde. Adam en Mia hebben elkaar uit het oog verloren en leiden ieder hun eigen leven. Adam en zijn band zijn inmiddels doorgebroken, maar hij kan de roem niet aan. Aan de vooravond van hun wereldtournee is Adam in New York. Alleen en nerveus komt hij daar onverwachts Mia weer tegen…

Het boek begint met een kijkje in Adams leven en eerlijk gezegd, daar word je niet gelukkig van. Adam mag dan misschien de faam hebben gekregen die hij vroeger wilde, gelukkiger wordt hij er niet op. Na een introductie op zijn leven zoals het nu is en na wat terugblikken van na het ongeluk, komt Mia langzaam de verhaallijn binnen sluipen. Ze wordt als eerste ter sprake gebracht bij een interview, maar daar wilt Adam verder niets over missen. ”Wat is er nu mis gegaan tussen die twee?” Is een vraag wat geregeld bij mij opkomt. Op een avond loopt Adam door de stad en komt hij Mia tegen op een concertposter. Op het laatste moment kan Adam nog een kaartje voor het concert krijgen, alsof het lot voor hen beslist. Na het concert wordt Adam, door een werknemer van Mia, naar Mia’s kleedkamer gebracht. Daar komen ze eindelijk na 3 jaar na het ongeluk weer oog in oog met elkaar te staan. En vanaf dat moment komt het verhaal echt op gang. Ze praten bij, gaan op avontuur door New York en confronteren elkaar met hoe ze uit elkaar zijn gegroeid. Het grootste gedeelte van het boek gaat over de nacht na het concert en de daarop volgende ochtend.

Gayle Forman schrijft op een prettige manier de gevoelens en gedachten van de hoofdpersonages. Ze laat je meeleven met de karakters en weet gevoelige snaren bij mij te raken. Dit boek heeft me ook laten inzien hoe belangrijk een goed afscheid is. Het boek geeft ook een mooie kijk op hoe iemand bepaalde gebeurtenissen ervaart en op zijn manier denkt wat de reden is terwijl deze reden niet overeenkomt met die van de andere persoon. Kortom, dit boek is te mooi om te laten liggen als je Als ik blijf ook heb gelezen.

Ik heb dit boek op Goodreads beoordeelt met 4/5 sterren. Ik vond het een prachtig boek, af en toe een tikkeltje te langdradig beschreven, maar zeker de moeite waard!

Wat vinden jullie van dit boek?