Boekrecensie: E.L James – Grey

Het is weer tijd voor een boekrecensie en over dit boek heb ik een tijdje gedaan. Is dat een goed of een slecht teken? In dit artikel review ik het nieuwe boek van E.L James, Grey

Het is nog niet zo heel lang geleden dat ik in de wereld van Anastasia Steele en Christian Grey werd meegenomen. Toen de film in de bioscoop draaide was ik bezig met het tweede boek. En wat heb ik daarvan genoten (een uitgebreide review van deze serie zal spoedig volgen!). Toen ik een kleine twee maanden geleden het vierde boek zag liggen, moest ik hem wel kopen (het valt me trouwens op dat ik dat bij bijna elk boek denk). In ieder geval, ik heb hem gelezen, maar wat vond ik er nu van?

Samenvatting: Bekijk de wereld van Vijftig tinten grijs opnieuw, door de ogen van Christian Grey. In Christians eigen woorden, en door zijn gedachten, overpeinzingen en dromen, geeft E L James een verfrissend ander perspectief op de liefdesgeschiedenis die wereldwijd miljoenen lezers betoverde.Christian Grey lijkt een man van totale controle; zijn wereld is duidelijk, gedisciplineerd en volstrekt leeg tot de dag dat de jonge literatuurstudente Anastasia Steele zijn kantoor binnen valt. Hij probeert haar uit zijn hoofd te zetten, maar raakt meer en meer bevangen door gevoelens waar hij maar geen vat op krijgt. In tegenstelling tot andere vrouwen lijkt Ana dwars door zijn afstandelijke houding heen te kunnen kijken, voorbij zijn zakelijke successen en luxe levensstijl, recht in zijn gehavende ziel. Zal zijn samenzijn met Ana hem verlossen van de gruwelijke jeugdherinneringen die Christian elke nacht wakker houden? Of zullen zijn duistere seksuele verlangens, zijn dwangmatige behoefte tot controle en zijn zelfhaat deze jonge vrouw van hem wegdrijven en de broze hoop vernietigen die zij hem biedt?

In mijn Wrap up van augustus heb je misschien al kunnen lezen dat ik het boek niet veel aan de verhaallijn vond toevoegen en dat vind ik nog steeds zo. Het is precies hetzelfde verhaal als vijftig tinten grijs alleen dan door de ogen van Christian Grey. Nu heeft hij natuurlijk een hele andere denkwereld dan Anastasia en heeft hij ook een hele andere jeugd gehad en dat maakte het boek enigszins interessant. Je werd meegenomen in zijn denkwereld, wat hem boeide aan Anastasia en waarom ze bij hem wat meer losmaakte dan dat andere dames dat deden. Ook vind ik het leuk dat je nu eindelijk weet waarom hij bepaalde dingen heeft gedaan, met welke achterliggende reden. In de andere boeken bedacht Anastasia zelf iets, en vulde ze eigenlijk de reden voor hem in. Terwijl Christian met hele andere redenen handelt dan dat Anastasia denkt. Ik vind het ook interessant om wat meer over zijn jeugd te weten te komen. Als je de eerste drie boeken hebt gelezen dan weet je natuurlijk de basis en waarom hij is zoals hij is, maar in het boek Grey staan er ook wat fragmenten verwerkt uit zijn kindertijd bij de familie grey en zijn vreselijke thuissituatie van daarvoor. Het geeft dan toch meer verdieping in het karakter van Grey. Het boek voegt wel enkele nieuwe elementen toe aan het verhaal. Maar dat is het dan ook. De verhaallijn zoals in vijftig tinten grijs is gewoon hetzelfde. Al met al vond ik het boek wel amuserend.

Wat vond jij van dit boek?