Boekrecensie: Rainbow Rowell – Fangirl

In mijn heerlijke vakantie op Kos, Griekenland heb ik mogen genieten van het boek Fangirl, geschreven door Rainbow Rowell. Benieuwd wat ik ervan vond? Lees dan snel verder!

Als ik denk aan dit boek, denk ik terug aan die heerlijke tijd op het strand, op het balkon of aan de avond bij de poolbar. Ik heb het boek in 2 dagen uitgelezen en heb het elk moment dat ik kon lezen erbij gepakt. Het boek fangirl gaat over: Cath die een fan is van Simon Snow, maar zo zijn er wel meer. Het enige verschil is dat een Simon Snow-fan zijn voor Cath net zo veel betekent als kunnen ademen voor de rest van de mensheid. Als Cath niet over Simon Snow leest, in boeken waarin hij de hoofdpersoon is of op forums, dan schrijft ze fanfictie of verkleedt ze zich als een van de personages uit de films.Tot nu toe was haar tweelingzus Wren net zo gek op Simon Snow, maar nu ze gaan studeren is het fangirlen er voor Wren wel een beetje af. Cath zal nu dus alleen door haar veelal fictieve leven moeten gaan. Maar is ze daar wel klaar voor? Haar nieuwe kamergenoot Reagan is in ieder geval vastbesloten om Cath een handje te helpen. Samen trekken ze ten strijde tegen veeleisende docenten, manische ouders en sluimerende verliefdheden en komt Cath erachter dat nerd zijn eigenlijk wel heel cool is.

In eerste instantie beviel het boek me niet heel erg goed. De verhaallijn in het begin las zich wel makkelijk, daardoor kwam je als lezer wel snel in het verhaal te zitten. Maar het enige minpuntje voor mij persoonlijk, was dat het wat kinderlijk was. Ik schrok er zelf best van, ik hoopte niet dat ik de YA boeken nu begon te ontgroeien.  Maar gelukkig herpakte dit zich snel voor mij toen ik nog verder in het verhaal zat. En ik heb ervan genoten. Ik heb nog nooit echt fanfictie geschreven of gelezen dus het was leuk om daar kennis mee te maken in dit boek. En de Simon Snow was voor mij echt vergelijkbaar met Harry potter. Na ieder hoofdstuk van Cath kwam er een passage van de fanfictie, die zij (en soms ook samen met haar zus Wren) geschreven had(den). Aan de ene kant vond ik dit wel leuk omdat je zo echt te maken krijgt met de fanfictie, maar aan de andere kant voegde het ook weinig aan het verhaal toe. De verhaallijnen van Cath’s zus Wren, haar vader en haar kamergenootje vond ik ook erg interessant en daardoor las het verhaal zich makkelijk. Er zat met momenten wat spanning in, maar het verhaal bouwde zich voor mijn gevoel langzaam op. Maar toch kwam ik er in deze twee dagen op Kos, heerlijk doorheen!

Rainbow Rowell (wat aparte naam trouwens hè) weet op een heerlijke, relaxte en begrijpelijke manier te schrijven. Ik ben daarom ook erg benieuwd naar haar andere boek, Eleanor & Park. Ik heb dit boek op Goordreads beoordeeld met een 4/5 sterren. Dit boek is aan te raden voor een ieder van jullie die van Young Adults houdt.

Heb jij al eens een boek van Rainbow Rowell gelezen?

Liefs, Jennifer

2 gedachtes over “Boekrecensie: Rainbow Rowell – Fangirl

1. Toevallig ligt Eleanor & Park klaar om gelezen te worden door me, heb het vandaag opgehaald bij de bieb. Fangirl heb ik ook gelezen, maar dat is inmiddels toch wel twee jaar geleden. Wat ik me kan herinneren vond ik het een leuk boek, maar inderdaad hier en daar wat kinderachtig. Maar ik weet er niet zo veel meer van dat ik heel erg kan meepraten nu, door je samenvatting komen hier en daar wat stukjes naar boven drijven, maar veel is het niet, haha!

Liked by 1 persoon