Boekrecensie: Christiane F.

Christiane F stond deze maand op mijn TBR lijstje. Vol enthousiasme begon ik deze maand als eerste aan dit boek. Benieuwd wat ik ervan vond? Lees dan gauw verder!

Samenvatting: De Berlijnse Christiane F. gebruikt op haar dertiende voor het eerst heroïne. Een waargebeurd verhaal. Zonder dat haar ouders of haar school het weten, raakt de dertienjarige Christiane verslaafd aan de hard drugs. ‘s Ochtends gaat ze gewoon naar school. ‘s Middags tippelt ze op het metrostation Zoo en op straat om aan geld te komen voor haar verslaving. Christianes moeder merkt niets van haar dochters dubbelleven en als ze Christianes probleem ontdekt is het al bijna te laat. Kan Christiane zich nog ontworstelen aan haar uitzichtloze situatie?

Ik heb vroeger zo vaak verplicht naar de film van Christiane F moeten kijken op school. Christiane F werd jarenlang (en nu nog steeds) als voorlichting gebruikt zodat kinderen niet aan de drugs zouden raken. Het moest afschrikkend en zodoende preventief tegen drugsgebruik werken. En op mij maakte deze film niet veel indruk (niet dat ik met drugs begon natuurlijk, haha!) maar omdat het zo’n doodvermoeiende film was. Het was ten eerste een zwart/wit film wat ik persoonlijk al saai vind en ten tweede, er zat geen voortgang in het verhaal. De hele film keek ik naar een meisje dat drugs kocht, geld verzamelde middels stelen en prostitutie en dat geld weer uitgaf en drugs. En dat de hele film opnieuw.. Maar goed, ik ga nu niet de film reviewen maar het boek!

Het boek was in tegenstelling tot de film niet heel anders qua verhaallijn en dat vond ik er jammer. Het boek is in de meeste gevallen beter dan de film en dat was nu ook het geval. Wat ik heel vervelend aan dit boek vond, was dat er geen gebruik gemaakt werd van hoofdstukken. Het hele boek, was gewoon één groot verhaal. Het grootste gedeelte van het boek bestond uit Christiane die haar verhaal vertelde. Hoe haar jeugd thuis was, hoe ze aan de drugs verslaafd raakte, hoe ze aan geld kwam, hoe het zat met haar vriendenkring en ook nog haar talloze eindeloze pogingen om af te kicken. En als je leest hoe vaak Christiane heeft afgekickt en twee uur daarna weer heroïne gaat scoren, dan wordt je als lezer zeer depressief. Ik heb zelf in een eerder leerjaar stage gelopen op verslavingszorg en vond dat hartstikke interessant werk. Veel mensen ervaren het als ondankbaar werk omdat toch veel patiënten weer vervallen in hun oude gewoonte, maar dit boek geeft wel een goed beeld van waarom mensen een terugval krijgen. Waarom vervalt Christiane steeds weer in haar drugsgebruik en wat kan daar aan gedaan worden zodat haar volgende poging om af te kicken wel succesvol slaagt? Dat zijn vragen die mij ondertussen bezig houden. Natuurlijk gaat het verhaal niet alleen daarom, maar geeft het echt een kijkje in het leven van een jong meisje die verslaafd raakt. Naast dat Christiane haar verhaal doet, vertelt de moeder van Christiane ook haar verhaal, hoe zij bepaalde scenes uit het verhaal ervoer. Ook komen er afwisselend professionals aan het woord die op zijn beurt met Christiane te maken hebben gehad zoals bijvoorbeeld de politie. Dat maakt het verhaal wel heel erg interessant en ook meer levendiger. Ik vind het een heel interessant onderwerp, maar voor mij als lezer stond het niet zo goed op papier uitgewerkt. Het verhaal werd heel apathisch verteld en gevoelens in het verhaal zelf, raakte mij als lezer niet. Het was daarom ook saai geschreven en het was een verhaal waar je moeilijk doorheen kwam.

Op Goodreads heb ik het verhaal met 3/5* beoordeeld. Ik was tussen 2 en 3 sterren aan het twijfelen, maar omdat ik het (uiteindelijk) toch wel interessant vond heb ik voor de 3 sterren gekozen. Als het onderwerp je aanspreekt en je er meer over wilt weten, is het een goed boek om te lezen. Heb je niets met het onderwerp? Laat het boek dan lekker liggen, want dan zul je er niet veel plezier aan beleven.

Hebben jullie dit boek gelezen?

3 gedachtes over “Boekrecensie: Christiane F.

1. Het boek heb ik niet gelezen, maar heb ik wel in de kast staan. Het onderwerp vind ik wel heel interessant en heb er al meerdere boeken over gelezen. Zelf vind ik Het verrotte leven van Floortje Bloem heel goed, net als De moeder van David S. Allebei zijn ze van Yvonne Keuls en hoewel het oudere boeken zijn, zijn ze niet minder goed. Maar ze zijn vrij bekend, dus misschien heb je ze ook al gelezen?

Like