Boekrecensie: Tess Gerritsen – Incendio

Laatst heb ik, in 4 treinreizen van een half uur, een boekje gelezen. Namelijk Incendio van Tess Gerritsen. Benieuwd wat ik ervan vond? Lees dan snel verder!

Het boekje, incendio, heb ik (volgens mij vorig jaar?) als geschenk gekregen van bol.com bij een boekenbestelling. Tess Gerritsen heeft dit boek speciaal voor haar Nederlandse lezers geschreven en omdat die maand waarin ik een boekenbestelling deed, in het teken van thrillers stond. Kreeg ik dit boekje er gratis bij. Ik heb nooit veel haast gehad om dit boek te lezen, maar zoals jullie misschien weten moet ik best wel lang reizen naar mijn werk als ik met de trein ga. Ik zit dan gauw een uur per dag in de trein. Dan heb ik de busreis en het wachten nog niet meegeteld. Zoals jullie misschien ook weten ben ik nu Game Of Thrones aan het lezen en een boek van 800 pagina’s dat neem je niet zo maar even mee. Dat moet je ook niet willen, want je sleept je een hernia. Incendio daarentegen is een kort verhaal en is een boekje dat bestaat uit 100 pagina’s. Ik wist helemaal niet meer weer het verhaal over ging en ben eigenlijk gewoon het boek beginnen te lezen.

Samenvatting: Violiste Julia keert terug uit Italië waar ze een bijzonder muziekstuk in een antiquariaat heeft gevonden. Op het moment dat ze voor het eerst de noten speelt, lijkt ze de grip op de muziek te verliezen. Als ze ontwaakt uit wat een trance lijkt, ziet ze haar dochtertje, besmeurd met bloed. Hun oude kat ligt dood op het terras.
Julia legt niet direct de link tussen de gewelddadige aanval van haar dochtertje en het muziekstuk, maar als het kort daarna nog een keer gebeurt, is ze overtuigd van de kwade krachten van het stuk. Ondanks dat haar familie en haar gezin haar niet steunen, gaat ze op zoek naar de oorsprong van het muziekstuk. In Venetië komt ze op het spoor van de componist. Een tragische geschiedenis ontvouwt zich.

Wauw, wat was dit een heerlijk boek om te lezen! Het verhaal leest zich heel makkelijk en is niet moeilijk geschreven. Doordat er zoveel spanning in het verhaal gecreëerd wordt, lees je er ook zo doorheen. Het is ook een klein boekje dus je bent er sowieso al gauw doorheen, maar als ik eerlijk ben.. Dit verhaal mag wel 400 pagina’s zijn. Het verhaal is heel verrassend en bevat hier en daar een goede plotwending. Vooral het einde laat me met de vraag achter.. Komt er nog een vervolg? Ik denk het niet, maar ik hoop het wel.. Dit boek heeft mijn liefde voor thrillers helemaal teruggehaald en ik ben razend enthousiast over dit kleine indrukwekkende boekje. Daarnaast is het ook gewoon heel handig. Dat brengt me bij mijn vraag aan jullie.

Kennen jullie nog goede korte verhalen?

3 gedachtes over “Boekrecensie: Tess Gerritsen – Incendio

1. Animal Farm! Ook 100 pagina’s en een heel mooi, goed boek. Dit boekje kende ik nog niet, maar het spreekt me ook niet heel erg aan. Wel fijn dat het zo’n makkelijk wegleesboek is, is soms ook weleens fijn.

Liked by 1 persoon