Boekrecensie: Victoria Aveyard – Red Queen

Eindelijk heb ik weer eens een boek kunnen uitlezen en in dit artikel zal ik deze voor jullie reviewen!

Op 25 september ben ik met Red Queen van Victoria Aveyard begonnen en ik heb hem eergisteren eindelijk kunnen uitlezen. Ik zal in eigen woorden een samenvatting geven waar Red Queen over gaat. Red Queen vertelt het verhaal van Mare Barrow. In de wereld van Mare worden mensen op hun bloed onderscheiden. Er zijn twee soorten mensen, de reds en de silvers. De reds hebben rood bloed en de silvers hebben zilver bloed. De reds zijn de arme normale mensen. Zij werken hard om rond te komen en als ze geen baan kunnen krijgen dat moeten ze vanaf (volgens mij was 18 jaar?) het leger in om voor de silvers te vechten. De silvers daarentegen zijn welvarender. Zij hebben speciale gaven en worden als de betere mensen gezien. De koningsfamilie bestaat ook alleen uit silvers. Wanneer Mare Barrow’s beste vriend, Kilorn, niet aan het werk komt. Moet Kilorn naar het leger toe, maar Mare wilt dit voorkomen. Ze weet uiteindelijk een baantje voor haar zelf te regelen bij de koning en zijn paleis zodat ze Kilorns vrijheid kan afkopen, maar vanaf dat moment gaat het mis en breekt er een oorlog tussen de Reds en de Silvers uit.

Dit is ongeveer hoe het verhaal gaat, er gebeurt zoveel in het verhaal maar ik wil niet te veel spoilen! Maar wat vond ik er nu van? In eerste instantie stond ik er wat sceptisch tegenover. Ik had het al met de zus van mijn vriend erover gehad; elke YA boek gaat tegenwoordig over een futuristische wereld waar de bevolking is onderverdeeld in facties, districts en ga zo maar door. Daar komt dan nog bij dat de hoofdrolspeelster vaak de uitverkorene is om verandering in die wereld te brengen. Maar ondanks dat dit verhaal ook die kant op ging, was het toch erg verrassend en nieuw! Ik heb me heel erg geamuseerd met dit boek en het verhaal. Op het einde komt er een gigantische plot twist wat ook altijd de spanning erin houdt. De spanning in het begin van het boek was daarentegen erg ver te zoeken. Het kwam maar langzaam op gang en alles duurde zo lang. Ze rekken wel veel tijd in sommige delen van het boek door bepaalde zaken erg uitgebreid en langdradig te beschrijven. En daar ben ik geen fan van..

Ik heb het boek op goodreads met 4 sterren beoordeeld en daar waar de zus van mijn vriend het boek afraadde, raad ik hem juist weer aan!

Hebben jullie dit boek al gelezen?

Disclaimer: Afbeelding is niet van mij maar van www.epicreads.com