Boekrecensie: Han Geluk & Matthijs Oude Lohuis – Hersenen voor in bed, op het toilet of in bad

Mijn november TBR staat twee dagen online en in deze twee dagen heb ik mijn eerste boek al gelezen. Dit boekje is wel iets anders dan de boeken die ik normaal lees. Benieuwd wat ik ervan vond?

Zoals ik laatst al in mijn TBR van november beschreef heb ik dit boekje besteld in het kader van mijn opleiding. Hersenen voor in bed, op het toilet of in bad (wat een stomme lange titel zeg!) is een educatief boek in een makkelijk leesbare en begrijpbare taal geschreven. Het gaat onder andere over aandoeningen in de hersenen, de bouw van de hersenen, hoe ze werken, behandelingen in de hersenen en daarnaast verklaart het veel zaken die we tegenkomen in de dagelijkse gang van zaken. Denk bijvoorbeeld aan migraine en de bijbehoren aura’s. Hoe komt dit tot stand? En het geweldige is, is dat dit allemaal op een eenvoudige manier uitgelegd is in dit kleine boekje. Maar is het echt allemaal zo eenvoudig en makkelijk te begrijpen als dat ik zeg?

Als ik naar mezelf kijk, zou ik zeggen dat dit een makkelijk en begrijpelijk boek is. Voor mij was het allemaal helder. Maar dan heb ik ook 2 jaar werkervaring in de psychiatrie en heb ik in mijn eerste en tweede leerjaar op school al veel kennis opgedaan over de hersenen en hoe deze werken. Voor mij was de stof meer een opfrissing en stonden er daarnaast interessante feiten in die ik nog niet wist. Omdat ik deze basiskennis al heb, waren deze feiten voor mij ook erg eenvoudig te begrijpen. Maar ook voor mensen die weinig kennis hebben over de hersenen is dit boek geschikt. Het zal misschien iets langer duren voordat je alles snapt of je zal bepaalde hoofdstukken nog een keer over moeten lezen. De schrijvers proberen het in ieder geval zo makkelijk mogelijk voor je te maken. Ze maken daarbij ook allerlei vergelijkingen om je meer inzicht in de processen van de hersenen te geven. Maar heb ik nu echt wat geleerd?

Ik heb zeker nieuwe feitjes door dit interessante kleine boekje geleerd. Er stonden een aantal hoofdstukken in die ik erg leuk vond. Ik heb ze ook met een post-it beplakt zodat ik er door het jaar heen snel weer in kan duiken. Een aantal hoofdstukken die ik interessant vond waren: aura’s, bijna dood-ervaringen, deep brain stimulation, lobotomie, neurotransmitters en split-brain patiënten.

DSC00614

Het enige nadeel aan dit boek is de titel, die ontzettend lang is, en dat het boekje zo klein is. Ik las hem gisteren uit, maar ik had behoefte aan meer. Dus Han en Matthijs kom maar op met een tweede boek met nieuwe weetjes!

Gaan jullie dit boekje lezen?

Een gedachte over “Boekrecensie: Han Geluk & Matthijs Oude Lohuis – Hersenen voor in bed, op het toilet of in bad