Boekrecensie: Stephanie Meyer – Eclipse

Vanmiddag heb ik Eclipse uitgelezen. Het boek heeft lang op zich laten wachten want nieuwe maan vond ik helemaal niks. Was dit boek iets beter?

Samenvatting: ‘Bella?’ Achter me hoorde ik Edwards zachte stem. Hij trok me meteen in zijn armen en kuste me opnieuw. Deze kus maakte me bang. Er zat te veel spanning in, zijn lippen drukten te vurig tegen de mijne – alsof hij bang was dat we nog maar weinig tijd hadden. Seattle wordt geplaagd door een serie mysterieuze moorden. Vampier Victoria zint nog steeds op wraak. Ze lijkt niet te stoppen. Bella is in groot gevaar. Daarnaast kampt Bella met een levensgroot dilemma. Ze moet kiezen tussen haar liefde voor Edward en haar vriendschap met Jacob. Door deze beslissing dreigt de eeuwenlange strijd tussen vampiers en weerwolven weer op te laaien. Na haar eindexamen staat ze voor nóg een keuze, de belangrijkste in haar leven: die voor het leven, of voor de dood. Eclips is het langverwachte vervolg op de wereldwijde bestsellers Twilight en Nieuwe maan en is het derde deel in het passionele en meeslepende liefdesverhaal van Bella en Edwa

Of dit boek beter was dan nieuwe maan? Jazekers! Nieuwe maan vond ik een heel depressief boek en daarbij ook heel langdradig. Eclipse was daarentegen wat meer voortvarend, er zat meer verhaalontwikkeling in en er zaten ook meer actiescènes in. De strijd tussen wie Bella gaat kiezen, vind ik in dit boek wel weer erg langdradig. Dat gezwijmel en die romances, op een gegeven moment had ik er wel genoeg van.

Ik heb vanaf dat de eerste film uit kwam, alle films gevolgd. De boeken had ik toen nog niet gelezen. Als je de film hebt gezien en het boek hebt gelezen, dan weet je dat er een ontzettend verschil is tussen de Bella in het boek en tussen de Bella in de film en dat was mijn grootste irritatie tijdens het lezen. De verhaallijn in Eclipse is beter dan in het tweede deel, maar Bella en de zwijmelende scènes hebben me wel een aantal  keer laten zuchten. Ook dit boek was het niet helemaal voor mij. Het laatste boek ga ik binnenkort wel nog lezen, om de boekenreeks maar af te maken. Maar ik hoop dat het laatste deel iets beter is dan Eclipse. Ik ga in ieder geval iets zeggen wat ik bijna nooit zeg maar: De films van Twilight vind ik leuker dan de boeken. Ik denk dat ik daarmee genoeg gezegd hebt. Ondanks de kritiek heb ik het boek toch met een 3/5* op Goodreads beoordeeld.

Vind jij de films van Twilight ook leuker dan de boeken?

Een gedachte over “Boekrecensie: Stephanie Meyer – Eclipse