Boekrecensie: Jojo Moyes – De laatste liefdesbrief

Hallo! Laatst heb ik een prachtig boek gelezen namelijk De laatste liefdesbrief van Jojo Moyes. In dit artikel kan je lezen waarom ik het zo’n prachtig boek vond.

Ik weet eigenlijk niet goed hoe ik aan dit boek ben gekomen, waarschijnlijk heb ik het bij de boekenvoordeel gekocht. Daar had ik namelijk ook mijn eerste Jojo Moyes, voor jou gekocht. In ieder geval stond dit pareltje met haar mooie kaft al een ontzettend lange tijd ongelezen in mijn boekenkast en daar heb ik gelukkig verandering in gebracht. De verhaallijn gaat als volgt:

Als de jonge journaliste Ellie door de archieven van de krant snuffelt op zoek naar een goed verhaal, stuit ze op een brief uit 1960 waarin een man aan zijn geliefde vraagt haar echtgenoot voor hem te verlaten. Het raakt een gevoelige snaar bij Ellie – zelf verwikkeld in een relatie met een getrouwde man – en ze gaat op zoek naar het verhaal achter deze brief.

In 1960 wordt Jennifer wakker in een ziekenhuis na een auto-ongeluk. Ze kan zich niets herinneren, van haar man, haar vrienden, wie ze was. Als ze thuiskomt ontdekt Jennifer een verborgen liefdesbrief en ze begint een zoektocht naar de man voor wie ze alles wilde opofferen…

Ja ik kan de verhaallijn zelf niet beter omschrijven dan de flaptekst van het boek zelf. Het verhaal begint met de verhaallijn van Ellie. Je leert haar in een paar hoofdstukken al aardig kennen; ze heeft een verhouding met een getrouwde man; is journalist en moet een artikel schrijven; vindt een liefdesbrief en wilt hier meer over te weten komen. En dan ineens springt de verhaallijn naar 1960. Een vrouw wordt verward in het ziekenhuis wakker. Langzaam leer je ook meer over deze vrouw te weten. Ze heeft een auto ongeluk gehad, heeft een goed uitziende en rijke man en zelf schijnt ze ook prachtig te zijn. Als ze thuis haar zaakjes op orde begint te krijgen, vindt ze een liefdesbrief (gericht aan haar) en ze gaat er alles aan doen om te ontdekken wie deze man is.

Het verhaal is zo krachtig neergezet. Je krijgt een goed beeld van de personages in het boek en het is zo geschreven dat je meeleeft met de gebeurtenissen in het boek. Ik vond zelf de verhaallijn van Jennifer erg ontroerend en spannend. Het grootste gedeelte van het boek vertelt ook de verhaallijn van Jennifer en haar minnaar. De verhaallijn van Ellie komt enkel in het begin en in de laatste 120 pagina’s aan bod. Het boek leest zich heel erg goed. Doordat ik mij zo geraakt voelde en zo meeleefde met alles, leek het net of ik zelf ook in het boek zat (Mijn naam zat er in ieder geval wel in haha!). Ik vond de sfeer van de jaren zestig ook erg mooi neergezet. Dinerparty’s, rijke sferen, oude manieren en verhoudingen die uit den boze zijn. Ik krijg gewoon al de kriebels als ik terug denk aan dit boek. Het is in ieder geval één van de mooiste boeken die ik ooit heb gelezen. Ik heb hem daarom ook met een 5/5* beoordeeld op Goodreads. Ik begin van Jojo Moyes te houden!

Heb jij al iets van Jojo Moyes gelezen?